ABSGyorsan menni nem kunszt. Egy mély nyomás a gázpedálon, és ha az autó rendelkezik a megfelelő erőtartalékokkal, már sikerül is. Megállni, különösen csúszós, nedves úton, vagy vészfékezés esetén már sokkal nehezebb. Ebben segít nekünk az ABS (Anti Blockier System).Feladata, hogy a személygépkocsi fékezésekor a kerekek megcsúszását megakadályozzák és a fékezés alatt hirtelen előtűnő akadályokat a fékpedál elengedése, ezáltal a fékezés megszakítása, nélkül is ki tudjuk kerülni, mert a kormányzással irányt tudunk váltani. Ezáltal egy balesetet tudunk elkerülni. Ennek főleg hirtelen illetve vészfékezéskor tudjuk nagy hasznát venni, mert a blokkolásig fékezett kerekekkel a személygépkocsinak több idő kell a megálláshoz és a csúszó kerekeket nem lehet kormányozni.. Működési elve: Menet közben a kerekekre különböző erőhatások hatnak (gyorsításkor a hátsó kerekek tapadnak jobban, kanyarban a kanyar külső ívén lévő kerekekre hat nagyobb erő). Ezek az erők megváltoztatják a személygépkocsi kerekeinek a tapadását. Az ilyenkor történő hirtelen, erős fékezés a kevésbé tapadó kerekeken megcsúszást eredményez ami a személygépkocsi irányíthatatlanná válását eredményezi. Ennek elkerülésére szerelik a személygépkocsikba az ABS-t. Az ilyen személygépkocsik kerekein jeladók vannak elhelyezve amik figyelik a kerekek kerületi sebességét és ha valamelyik kerék megcsúszik akkor azon a keréken a rendszer elengedi a féknyomást ezáltal megszünteti a csúszást, majd a csúszás megszűnésekor újra engedi fékezni a kereket addig amíg a kerék újra meg nem csúszik. Ez a jelenség megjelenik a fékpedálon is kerregő hanggal illetve lüktető érzéssel a pedálon. Nem kell megijedni ilyenkor mert ez a jelenség természetes a fékpedált ne nyomjuk be mégjobban, hanem tartsuk ebben a helyzetben amíg a személygépkocsi meg nem áll illetve a fékezést más okból abba nem akarjuk hagyni. Az ABS működését egy visszajelző lámpa jelzi a műszerfalon. Ez a lámpa lehet az ABS felirat illetve egy megcsúszó autót megjelenítő ikon. Gyújtás ráadásakor ez a lámpa felvillan, majd egy pár másodperc után elalszik, ha a lámpa nem alszik el illetve elalvás után újból felvillan az az ABS működésének hibáját jelenti. Ebben az esetben a személygépkocsi fékezhető marad, csak az ABS nem fog működni. Ilyen esetben érdemes minél hamarabb felkeresni a szakszervizt illetve egy olyan szervizet ahol rá tudnak csatlakozni az ABS vezérlő egységére számítógéppel (pl: Guttman) és a hiba okát ki tudják olvasni és orvosolni tudják a problémát. Az ABS lehet:
LengéscsillapítóA lengéscsillapító feladata, hogy az útegyenletlenségek által okozott lengéseket csillapítsa illetve kisebb amplitúdójú lassú rugólengésekké alakítsa. A lengéscsillapítók legfontosabb szerepe abban áll, hogy a rugózás lengéseit csillapítva a gépjármű kerekeit az úton tartja, nem engedi az útfelülettől elválni. Ezáltal biztosítja a gépkocsi menetstabilitását.A hatástalan lengéscsillapítás következményei:
A hidraulikus(olajos) lengéscsillapítók mellett van még úgynevezett gázos lengéscsillapító. Ennek működése hasonló a hidraulikuséhoz azzal a különbséggel, hogy nitrogén gázzal is fel van töltve a lengéscsillapító. Ez a gáz 20-30 bar nyomás alatt van és ezáltal az olajat is nyomás alatt tartja folyamatosan elősegítve az olaj habzásának kialakulását, ami a csillapítóhatás csökkenéséhez vezethet. A lengéscsillapító állapotát szemrevételezéssel is tudjuk ellenőrizni. Ha a lengéscsillapítón olajfolyást tapasztalunk azt sürgősen ki kell cserélni. Ha nincs olajfolyás, de labilisnak érezzük a gépkocsinkat az úton akkor a legegyszerűbb megoldás ha elmegyünk és beméretjük a lengéscsillapító csillapítóságát olyan helyen ahol van erre alkalmas próbapad. A hagyományos lengéscsillapítók mellett vannak még speciálisan egy bizonyos feladatra illetve útviszonyhoz méretezett lengéscsillapítók. Ezek általában állítható keménységűek illetve magasságúak. Ezek nem ajánlottak közúti használatra. GumikopásokA gumiabroncs futófelületét rendszeresen ellenőrizni kell annak megállapítására, hogy szükség van-e a gumiabroncs cseréjére. A személygépkocsi gumiabroncsok mindegyike rendelkezik kopásjelzővel, amely a futófelület lekopását jelzi. Ezek a mintaárkok alján - a gumiabroncs kerülete mentén, több helyen - kerülnek elhelyezésre. Ha a gumiabroncs kopása eléri ezt a szintet, akkor elérkezett az idő a gumiabroncs lecserélésére. Amennyiben a futófelület rendellenesen kopik, akkor ez azt jelzi, hogy valamilyen járműmechanikai, vagy üzemeltetési problémáról van szó. Lássunk ezeket a problémákat:
A Gutmann attraktív ajánlatot teszCsúcs évként könyvelheti el a Nemzetközi Autószalonok Szervezete az idei Genfi Autószalont, melynek mérlege minden pontján pozitív eredménnyel zárt. A 730-736 regisztrált látogató minden várakozást felülmúlt. Az eredményért nem utolsó sorban a zászlóra tűzött környezetvédelem mellett a sok autógyártónak a klíma-problémára adott megoldása tett sokat. A kiállított jármű kínálattal az autógyártók már rövidtávú megoldási lehetőségeket mutattak be a CO2-kibocsátás csökkentésére, ami külön színfoltot vitt a kiállítás hangulatába. A realitás érzékkel rendelkező szakmai látogatók a 7-es kiállítási csarnokban is jól szórakoztak. Különben vajon miért villogott volna Gutmann standon olyan sok digitális kamera az attraktív boxlányokkal? Üzenetüknek mindenesetre volt hatása: férfiak lazítsatok! A Gutmann új különleges a nagy hatékonyságú diagnosztikai megoldásokat magába foglaló ajánlatával könnyebb a jövőbe tekinteni. Azoknak az érdeklődőknek is, akik Genfben nem tudtak meglátogatni bennünket, alkalmuk nyílt a mindenkori legfrissebb ajánlattal élni. Ezeket minden regisztrált MATRIX címzettnek külön felkínáljuk. Tehát ha a mellékelt válaszkártyát még nem küldte hozzánk vissza, akkor ne késlekedjen, biztosítsa helyzetét minden Gutmann műszer tulajdonos partnerünknek, akik már rendelkeznek a Mega Macs 50, vagy a Mega Macs 55 készülékkel, a Gutmann-team egy értékes ajánlattal áll elő: az új 32-es szoftver és adatbázis update verzióval. A folyamatosan aktualizált kapcsolási rajzon és az átfogó gyártmány-típusra vonatkozó műszaki adatok tárháza mellett az új szoftver még optimálisabb hibatároló-olvasást kínál az Audi/Wolksvagen, a Mercedes, a Nissan, az Opel, a Peugeot és a Toyota típusaihoz. Különleges csemegének számít az új „alapbeállítás” funkció a Mercedes SBC-rendszeréhez és új lehetőségeket kínál, az Audi/Wolksvagen átfogó „irányítóegység-kódolás”területen. Mostantól tehát nem probléma a nappali világítás, a pótfűtés, az utánfutó-kuplung, a rögzítő fék, az ülésfoglaltság és számos további komfort-funkció kódolása. Egy új Update, ami valódi készpénzt ér!, tehát amit körlevelünkben jeleztük a magyar változat letölthetőségét érdemes rögtön frissíteni a www.gutmann-messtechnik.com, vagy a gutmannportal-freeware oldalakról. Mega Macs 50 funkciók: A kézhez álló, gumi védőburkolattal ellátott diagnosztikai teszter kezelése kifejezetten egyszerű. A gyártó, benzines/dízel, modell, stb. szerinti járműkiválasztáshoz és minden más funkció kiválasztásához megjelennek a képernyőn a lehetséges választható alternatívák. A mindenkori szolgáltatás menüpont a fólia billentyűzeten keresztül a nyíl- és enter- gombok lenyomásával történik. Az egyszerű struktúra drága időt takarít meg és minimálisra csökkenti a hibaforrásokat. Az alábbi funkciókat kínálja a Mega Macs 50
L-JetronicA motorhoz egy szivattyú szállítja az üzemanyagot, és ez hozza létre a befecskendezéshez szükséges nyomást. A befecskendezőszelepek az üzemanyagot az egyes szívócsövekbe fecskendezik. Elektronikus vezérlőegység vezérli az egyes szívószelepeket.Az L-Jetronic nagy vonalakban a következő egységekből áll: Szívórendszer: A szívórendszer biztosítja a motor számára a szükséges levegőmennyiséget. A következő részekből áll: légszűrő, szívócső, fojtószelep, egyedi szívócsövek. Érzékelők: A szenzorok (mérőérzékelők) érzékelik a motor üzemállapotát jellemző adatokat. A legfontosabb adat a motor által beszívott levegő mennyisége, amelyet a légmennyiségmérő érzékel. További mérőérzékelők figyelik a fojtószelep állását, a motor fordulatszámát, a levegő és a motor hőmérsékletét. Vezérlőegység: Az elektronikus vezérlőegység a mérőérzékelőktől jövő jeleket kiértékeli és a kiértékelés eredményéből megfelelő vezérlőimpulzusokat képez a befecskendezőszelepek működtetéséhez. Üzemanyagrendszer: Az üzemanyagrendszer szállítja a tankból az üzemanyagot a befecskendezőszelepekhez, előállítja a befecskendezéshez szükséges nyomást, és azt állandó értéken tartja. Az üzemanyagrendszerhez tartoznak: a szállítószivattyú, az üzemanyagszűrő, az elosztócső, a nyomásszabályozó, a befecskendező- és hidegindító szelepek. Szervizünkben az L-Jetronic ellenőrzését a Gutmann Mega Macs 50-es műszerrel végezzük illetve szervizünk a hibamegállapítás után szervizeli is ezeket a befecskendező rendszereket. A Mono-Jetronic Befecskendezési rendszerA rendszer áttekintéseA mono-Jetronic elektronikusan vezérelt kisnyomású, központi befecskendező rendszer négyhengeres motorok számára, egyetlen elektromágnes befecskendezőszeleppel - ellentétben a K- és L-Jetronic típusúakban alkalmazott befecskendezési móddal, melyekben minden hengerhez külön befecskendezőszelep tartozik. A Mono-Jetronic magja a befecskendezőegység az elektromágneses befecskendezőszeleppel, amely az üzemanyagot időszakosan, a fojtószelep felett befecskendezi. Az egyes hengerek között az üzemanyagot a szívócső osztja el. A motor valamennyi, az optimális keverékarány kialakításához szükséges üzemi adatát különböző szenzorok figyelik, érzékelik. Az elektronikus vezérlőegység kiszámítja az érzékelt adatokból a befecskendezőszelep, a fojtószelep és a regenerálószelep vezérlőjeleit. Üzemanyag ellátás: Az üzemanyag-ellátó egység gondoskodik arról, hogy az üzemanyag a tartályból az elektromágneses befecskendezőszelepig eljusson. Üzemanyag szállítás: Az elektromos-üzemanyagszivattyú folyamatosan szállítja az üzemanyagot egy üzemanyagszűrőn keresztül az üzemanyagtartályból a Mono-Jetronic befecskendező egységébe. Az elektromos üzemanyagszivatyúk lehetnek vezetékbe, vagy tartályba épített kivitelűek. A vezetékbe épített szivattyúk az üzemanyag-tartályon kívül az üzemanyag-vezetékben (inline) találhatók az üzemanyagtartály és az üzemanygaszürő között, a gépkocsiszekrény alsó részén. A Mono-Jetronic esetében viszont rendszerint az üzemanyagtartályba épített üzemanyag-szivattyú van (intank), egy speciális tartóban, amelyben egy szokásos szívóoldali üzemanyagszűrő, egy üzemanyag-szintjelző, egy kisebb edény(tartalék üzemanyag számára), valamint egy-egy kivezető csatlakozó van a hidraulikához és az elektromos hálózathoz. Szervizünkben a Mono-Jetronic ellenőrzését a Gutmann Mega Macs 50-es készülékkel végezzük, illetve hiba esetén szervizünk a Mono-Jetronic javítását is elvégzi. |
PARTNEREINK |