SZERELÉSI ÁRAK

Kerék csere1.250 Ft
Terepjáró ill. kisteher kerék cseréje1.500 Ft
Gumi szerelés - Lemezfelni
12"-13"-os kerék1.650 Ft/db
14"-15"-os kerék1.850 Ft/db
16"-18"-os kerék2.100 Ft/db
Gumi szerelés - Alufelni
13"-15"-os kerék 2.100 Ft/db
16"-18"-os kerék2.500 Ft/db
Terepjáró ill. kisteher kerék3.000 Ft/db
Szelepcsere250 Ft/db
Defektmentes ill. oldalfalerősített gumiknál 500 Ft-ot számolunk fel kerekenként pluszban.
Futóműállítás
Első keréken6.500 Ft
Első-hátsó keréken9.500 Ft
Teherautón, ill. terepjárón8.500 Ft
Futóműellenőrzés (nem műszeres)3.000 Ft
Futóműellenőrzés (műszeres)5.000 Ft

Amennyiben nálunk javíttatja gépkocsiját, a nem műszeres futóműellenőrzés INGYENES!
Áraink az ÁFÁ-t tartalmazzák!



Az autógumi javításának menete...

Vezetés során előfordult, hogy defektet kaptunk, akkor a következő lépés, hogy a kereket meg kell javíttatnunk. Hát igen, ez nem olyan, mint a biciklikerék, ez a művelet szakemberért kiált. Még szerencse, hogy lassan az országban nincs olyan település, ahol ne lenne legalább egy gumis, a jobb helyeken még gumiszervizt is találunk. Általában a kisebb javítások már 2500.- Ft-tól megoldhatók, de ez néhol lehet jóval több is, ez a településektől a gumis műhelyek felszereltségétől, és még sorolhatnánk, hogy mi mindentől függhet. Általában be kell jelentkezni, de a nagyobb gumis szervizeknél, ahol több gumiszerelőgép és alkalmazott van egyből megcsinálják. Az egész művelet nem tart sokáig, körülbelül fél óra, ha kedvünk tartja meg is várhatjuk.

A menete a következő: a sérült kereket, illetve gumit megvizsgálják, hogy hol és mekkora sérülés keletkezett, bejelölik a helyét. Ezután leveszik a felniről a gumit és ha nagyobb a sérülés egy gumirudat tesznek bele. Jó, ha tudjuk, hogy a 6 mm-nél nagyobb sérüléseket (vágás, szakadás), illetve, ha a gumi az oldalfalon sérült meg, már nem lehet megjavítani. Ha a szelepünk sérült meg, azt kicseréltethetjük. Ezután visszateszik a felnire az abroncsot, felfújják. Nagyon fontos lépés a következő, centrírozzák a kerekünket. Ha ezt nem tennék, a használat során a futóművünk tönkre menne, illetve az autó annyira rázna, hogy menni sem tudnánk vele. A centrírozás során a felnire gumis súlyokat rögzítenek, ezzel egyenlítik ki az oldalakat, hogy a kerék egyenletesen tudjon forogni a tengelyen. A centrírozás után a javítás kész is van, már csak a kerék visszahelyezése van hátra az autónkra. Itt egy dologra kell ügyelni, hogy a csavarokon az anyák megfelelően meg legyenek húzva, ellenkező esetben leeshet a kerekünk.

Fontos dolog, hogy a kerekeink állapotát hetente ellenőrizzük, és ebbe beletartozik a pótkerekünk is, hiszen nincs annál nagyobb bosszúság, ha akkor döbbenünk arra, hogy a pótkerekünk rossz, amikor defektet kaptunk.



Gumi ABC

Tartalom: A gumiabroncs szerkezete: gumiabroncs szerkezete
Felszerelési tanácsok:
A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő dolgokra kell odafigyelni:
  • A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
  • A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség.
  • 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
  • A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
  • Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
  • Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
  • Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az jármű-átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Gumi-lexikon
Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?
  • 205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
  • 55: A gumi magasságának és szélességének viszonya
  • R: Az abroncs szerkezeti felépítése (radial/diagonal)
  • 16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása,
    itt 95 = 690 kg
  • W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h
További jelzések:
  • M+S: Téli gumi
  • RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
  • C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
Abroncs szerkezetek:
  • Diagonál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
  • Radiál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.
Aquaplaning:

Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség, ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR:

A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám:

Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.

Futásirány:

Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebben az irányba lehet használni, ill. felszerelni. Előnye: halkabb, mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz:

A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak, akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Lamellák:

Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téli gumikon találhatóak, ahol a fékezésnél, ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.


Károsodások:

Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.

A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levegőveszteséget eredményezhetnek.

Ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.


Gumiabroncs szelepek:

Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.

A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől mentesnek kell lennie.

A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.

Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.

Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.

A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerék dísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)

Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.

A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye az ebből adódó következményekkel együtt.


Téli vagy nyári gumiabroncs?

A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: +7° - +50°

A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: -25° - +7°

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal. Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik!
Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!


TL - TubeLess - Tömlő nélküli

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz.


TT - Tube Type - Gumibelsős

Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.

Gumiabroncsok jelölései

Gumiabroncsok jelölései
Példa:
205/55 R 16 91 W


205: A gumiabroncs futófelületének szélessége
55: Az abroncs magassága a szélesség százalékában
R: Radiál
16: Felniátmérő col-ban
91: Súly index
W: Sebesség index

A sebességindex az abroncs oldalán van feltüntetve. Rövidítése SI (Speed Index)

Q: 160 km/h R: 170 km/h
S: 180 km/h T: 190 km/h
U: 200 km/h H: 210 km/h
V: 240 km/h W: 270 km/h
Y: 300 km/h ZR: 300 km/h
felett


Guminyomás ellenőrzés

Az előbb leírtakból kifolyólag láthatjuk, hogy nagyon fontos a keréknyomás helyes beállítása. Szerencsére a modernebb autókban már létezik guminyomás ellenőrző szenzor, ami figyelmezteti a gépjárművezetőt, ha a guminyomás nem megfelelő (ez lehet alacsony és magas nyomás is). A guminyomás figyelésére két féle módot használnak az autógyártók. Az egyik fajta, amikor a szelep maga a szenzor és az összeszerelt kerékbe van beépítve. Ez belülről figyeli a gumi hőmérsékletét illetve nyomását.

A rendszer hátránya:
  • elemmel működik és ha lemerül, akkor az egész szenzort ki kell cserélni
  • a gumi szerelésekor könnyen megsérülhet
  • a kereket oda kell visszatenni ahonnan le volt véve, hogy pontosan tudja mutatni a műszer, hogy melyik keréknél van nyomásveszteség
  • ezeket a szenzorokat be kell kódolni, ha cserélve lettek, és ha a gyártó más nyomásértéket ad meg a téli és a nyári garnitúrára.

Ezt a kódolást szervizünkben el tudjuk végezni a Gutmann Mega Macs 50-es motordiagnosztikai készülékünkkel.

A másik megoldás a keréknyomás ellenőrzésére a már a gépkocsiban elhelyezett szenzorok felhasználásával történik. Az autógyártók egy része úgy gondolta, hogy ha már benne vannak a gépkocsiban ezek az érzékelők, akkor lehetne őket több dologra is használni. Ezek az érzékelők pedig az ABS jeladók. Az ABS jeladók a kerék forgáskülönbségét figyelik ezért a mérnökök felhasználták ezt a rendszert a keréknyomás figyelésére is. A laposabb keréknek kisebb az átmérője és ezáltal többet forog a többi keréknél. Ha ezt érzékeli a rendszer az ABS jeladókon keresztül akkor jelet küld az autóvezetőnek, hogy nem megfelelő a keréknyomás. A rendszer hátránya, hogy csak annyit jelez, hogy nem megfelelő a gumiban a nyomás és ebből kifolyólag ellenőrizni kell az összes kerékben a nyomást. A pozitívuma a rendszernek, hogy egy gombnyomással lehet nullázni illetve alaphelyzetbe állítani, amit a vezető maga is el tud végezni miután fölfújta a kerekeket és nem kell a jeladókat cserélgetni, ha tönkremennek.