SZERELÉSI ÁRAK
Kerék csere | 1.250 Ft |
Terepjáró ill. kisteher kerék cseréje | 1.500 Ft |
|
Gumi szerelés - Lemezfelni |
12"-13"-os kerék | 1.650 Ft/db |
14"-15"-os kerék | 1.850 Ft/db |
16"-18"-os kerék | 2.100 Ft/db |
|
Gumi szerelés - Alufelni |
13"-15"-os kerék | 2.100 Ft/db |
16"-18"-os kerék | 2.500 Ft/db |
Terepjáró ill. kisteher kerék | 3.000 Ft/db |
Szelepcsere | 250 Ft/db |
Defektmentes ill. oldalfalerősített gumiknál 500 Ft-ot számolunk fel kerekenként pluszban. |
|
Futóműállítás |
Első keréken | 6.500 Ft |
Első-hátsó keréken | 9.500 Ft |
Teherautón, ill. terepjárón | 8.500 Ft |
Futóműellenőrzés (nem műszeres) | 3.000 Ft |
Futóműellenőrzés (műszeres) | 5.000 Ft |
Amennyiben nálunk javíttatja gépkocsiját, a nem műszeres futóműellenőrzés INGYENES!
Áraink az ÁFÁ-t tartalmazzák!
Az autógumi javításának menete...
Vezetés során előfordult, hogy defektet kaptunk, akkor a következő
lépés, hogy a kereket meg kell javíttatnunk. Hát igen, ez nem olyan,
mint a biciklikerék, ez a művelet szakemberért kiált.
Még szerencse, hogy lassan az országban nincs olyan település, ahol
ne lenne legalább egy gumis, a jobb helyeken még gumiszervizt is találunk.
Általában a kisebb javítások már 2500.- Ft-tól megoldhatók, de ez
néhol lehet jóval több is, ez a településektől a gumis műhelyek
felszereltségétől, és még sorolhatnánk, hogy mi mindentől függhet.
Általában be kell jelentkezni, de a nagyobb gumis szervizeknél, ahol
több gumiszerelőgép és alkalmazott van egyből megcsinálják. Az egész
művelet nem tart sokáig, körülbelül fél óra, ha kedvünk tartja meg
is várhatjuk.
A menete a következő: a sérült kereket, illetve gumit megvizsgálják,
hogy hol és mekkora sérülés keletkezett, bejelölik a helyét. Ezután
leveszik a felniről a gumit és ha nagyobb a sérülés egy gumirudat
tesznek bele. Jó, ha tudjuk, hogy a 6 mm-nél nagyobb sérüléseket
(vágás, szakadás), illetve, ha a gumi az oldalfalon sérült meg, már
nem lehet megjavítani. Ha a szelepünk sérült meg, azt kicseréltethetjük.
Ezután visszateszik a felnire az abroncsot, felfújják. Nagyon fontos
lépés a következő, centrírozzák a kerekünket. Ha ezt nem tennék, a
használat során a futóművünk tönkre menne, illetve az autó annyira
rázna, hogy menni sem tudnánk vele. A centrírozás során a felnire
gumis súlyokat rögzítenek, ezzel egyenlítik ki az oldalakat, hogy a
kerék egyenletesen tudjon forogni a tengelyen.
A centrírozás után a javítás kész is van, már csak a kerék visszahelyezése
van hátra az autónkra. Itt egy dologra kell ügyelni, hogy a csavarokon
az anyák megfelelően meg legyenek húzva, ellenkező esetben leeshet a
kerekünk.
Fontos dolog, hogy a kerekeink állapotát hetente ellenőrizzük, és ebbe
beletartozik a pótkerekünk is, hiszen nincs annál nagyobb bosszúság,
ha akkor döbbenünk arra, hogy a pótkerekünk rossz, amikor defektet kaptunk.
Gumi ABC
Tartalom:
A gumiabroncs szerkezete:
Felszerelési tanácsok:
A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következő
dolgokra kell odafigyelni:
- A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
- A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség.
- 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
- Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
- Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
- A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
- Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.
- Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).
- Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az jármű-átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.
Gumi-lexikon
Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?
- 205: A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
- 55: A gumi magasságának és szélességének viszonya
- R: Az abroncs szerkezeti felépítése (radial/diagonal)
- 16: A felni átmérője col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetőség megadása,
itt 95 = 690 kg
- W: (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h
További jelzések:
- M+S: Téli gumi
- RF: Speciálisan megerősített gumiabroncs (reinforced)
- C: Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
Abroncs szerkezetek:
- Diagonál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószöget zárnak be a futófelület koronavonalával.
- Radiál szövetváz: Felfújható abroncsszerkezet, amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával, ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.
Aquaplaning:
Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület
már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az
úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen
a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség).
Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség, ill.
vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében
cseréljen gumiabroncsot!
BAR:
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²
DOT szám:
Az amerikai “Department Of Transportation„ hivatal által megkövetelt
gyártási idő megadása. Pl. “318„ = 1998 év 31. munkahete. A 2000.
évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. a “1501„ 2001 év 15. munkahete.
Futásirány:
Jó minőségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak
ebben az irányba lehet használni, ill. felszerelni. Előnye: halkabb,
mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.
Karkasz:
A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy
abroncsnak, akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható
fel futózásra.
Lamellák:
Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok
hatnak. Ezek a téli gumikon találhatóak, ahol a fékezésnél, ill.
gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.
Károsodások:
Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor
a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet.
Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetőek, nem mindig
fedezhetőek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak
lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne.
A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés
rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel,
vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán erőteljes levegőveszteséget
eredményezhetnek.
Ütéskor a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt
és az akadály közé becsípődik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán
a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal
levegőt veszítene. A sérülés idővel deformálódást vagy dudorok
létrejöttét okozhatja, ami jelentős levegőveszteséggel járhat.
Gumiabroncs szelepek:
Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind
ugyanazt a célt szolgálják tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs
levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből
készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep
beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamit sérülésektől
mentesnek kell lennie.
A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés
keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet.
Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajítja el a szelepet.
Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban
7,5 kg centrifugális erő hat rá. Ezért nagy sebességű gépkocsik
kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak.
A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál
többet, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerék dísztárcsa) vagy
pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile)
Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami
igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
A szennyeződés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belső
szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki
szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
Nyúlási próba 200 km/h sebességnél a szelepre óriási centrifugális
erő hat. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a terhelést, aminek
gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye
az ebből adódó következményekkel együtt.
Téli vagy nyári gumiabroncs?
A nyári abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: +7° - +50°
A téli abroncsok számára ideális hőmérsékleti tartomány: -25° - +7°
Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel
gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal.
Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik!
Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!
TL - TubeLess - Tömlő nélküli
Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt
használni a gumihoz.
TT - Tube Type - Gumibelsős
Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsőt kell használni a gumihoz.
|
Gumiabroncsok jelölései
Példa:
205/55 R 16 91 W
205: |
A gumiabroncs futófelületének szélessége |
55: |
Az abroncs magassága a szélesség százalékában |
R: |
Radiál |
16: |
Felniátmérő col-ban |
91: |
Súly index |
W: |
Sebesség index |
A sebességindex az abroncs oldalán van feltüntetve. Rövidítése SI (Speed Index)
Q: 160 km/h |
R: 170 km/h |
S: 180 km/h |
T: 190 km/h |
U: 200 km/h |
H: 210 km/h |
V: 240 km/h |
W: 270 km/h |
Y: 300 km/h |
ZR: 300 km/h felett |
Guminyomás ellenőrzés
Az előbb leírtakból kifolyólag láthatjuk, hogy nagyon fontos a
keréknyomás helyes beállítása. Szerencsére a modernebb autókban már
létezik guminyomás ellenőrző szenzor, ami figyelmezteti a gépjárművezetőt,
ha a guminyomás nem megfelelő (ez lehet alacsony és magas nyomás is).
A guminyomás figyelésére két féle módot használnak az autógyártók.
Az egyik fajta, amikor a szelep maga a szenzor és az összeszerelt
kerékbe van beépítve. Ez belülről figyeli a gumi hőmérsékletét
illetve nyomását.
A rendszer hátránya:
- elemmel működik és ha lemerül, akkor az egész szenzort ki kell cserélni
- a gumi szerelésekor könnyen megsérülhet
- a kereket oda kell visszatenni ahonnan le volt véve, hogy pontosan tudja mutatni a műszer, hogy melyik keréknél van nyomásveszteség
- ezeket a szenzorokat be kell kódolni, ha cserélve lettek, és ha a gyártó más nyomásértéket ad meg a téli és a nyári garnitúrára.
Ezt a kódolást szervizünkben el tudjuk végezni a Gutmann Mega Macs 50-es
motordiagnosztikai készülékünkkel.
A másik megoldás a keréknyomás ellenőrzésére a már a gépkocsiban
elhelyezett szenzorok felhasználásával történik. Az autógyártók egy
része úgy gondolta, hogy ha már benne vannak a gépkocsiban ezek az
érzékelők, akkor lehetne őket több dologra is használni. Ezek az
érzékelők pedig az ABS jeladók. Az ABS jeladók a kerék forgáskülönbségét
figyelik ezért a mérnökök felhasználták ezt a rendszert a keréknyomás
figyelésére is. A laposabb keréknek kisebb az átmérője és ezáltal többet
forog a többi keréknél. Ha ezt érzékeli a rendszer az ABS jeladókon
keresztül akkor jelet küld az autóvezetőnek, hogy nem megfelelő a
keréknyomás. A rendszer hátránya, hogy csak annyit jelez, hogy nem
megfelelő a gumiban a nyomás és ebből kifolyólag ellenőrizni kell az
összes kerékben a nyomást. A pozitívuma a rendszernek, hogy egy
gombnyomással lehet nullázni illetve alaphelyzetbe állítani, amit a
vezető maga is el tud végezni miután fölfújta a kerekeket és nem kell
a jeladókat cserélgetni, ha tönkremennek.
|