SZERELÉSI ÁRAK
Klímatöltés 800gramm-ig | 14.000 Ft |
Klímatöltés 801gramm-tól 1000gramm-ig | 17.000 Ft |
Klímatöltés 1000gramm-tól 1200gramm-ig | 20.000 Ft |
Hűtőközeg szivárgásának ellenőrzése, színezéssel | 3.000 Ft |
Nyomáspróba | 3.000 Ft |
Áraink az ÁFÁ-t tartalmazzák!
Az autóklíma
A járműklíma-berendezések tervezői döntően a hőmérsékletet helyezik
előtérbe, mivel adott légsebesség és hőcsere esetén a ”termikus kényelem”
a környezeti hőmérséklettől függ.
A gépkocsiban tartózkodó ember termikus kényelmét a környezeti levegő
áramlási sebessége, az átlagos környezeti hőmérséklet és azoknak a
felületeknek a hőmérséklete befolyásolja, amelyekkel a hőt leadó emberi
test érintkezik. Minthogy az utastérben felül lévő ablakok miatt a
hőátadás jelentős mértékben eltér a fej és a lábtér között a termikus
kényelem is eltérő légsebességet és hőérzetet nyújt a különböző
testtájékokon. Ennél a fejtérben csupán kismértékben is nagyobb
légsebesség és hőmérséklet például szemkiszáradást és fáradtságot okoz.
A karokat, a felső és az alsó lábszárat érő, a termikus kényelemhez
szükségesnél nagyobb légsebességet huzathatásként észleljük, ami különféle
reumatikus megbetegedések miatt nem kívánatos. A lábainknál pedig a
zsibbadás és a keringési zavarok elkerülése érdekében kell melegebbnek
lenni, mint a fejnél.
A klímatisztítás jelentősége
A szennyező anyagokat és a járművek égéstermékein kívül a környezeti
levegő természetes és mesterséges aeroszoljai (nem ülepedő, lebegő
részecskéi) alkotják.
Az aeroszolok 98,5%-ának mérete kisebb a milliméter ezredrészénél, a
mikrométernél (µm). Közülük az 5 µm-nél kisebbeket szabadon lélegezzük
ki-be, így a levegőben lévő, 5…50 µm nagyságú, légúti irritációt okozó
virágporok (pollenek) jó részét is. A helyzetet súlyosbítja, hogy a
gépkocsik szellőzőventilátora a kintinél 2-8-szor nagyobb koncentrációban
juttatja be az utastérbe a környezeti levegőt és annak légszennyezőit,
így a polleneket is. A koncentrált pollenirritáció az allergiára érzékeny
vezetők és utasok számára fokozott veszélyt jelent. Szerencsére olyan
veszélyt, amely megfelelő szűrőkkel kiküszöbölhető. A pollenszűrők
eredményesen állják az útját a 0,5 és az 5 µm közötti allergiát okozó
légúti izgatóanyagoknak, a gomba spóráknak és a virágporoknak. Ezek az
egyéni érzékenységnek megfelelően kisebb vagy nagyobb mértékben irritálják
a légzést, rontva ezzel a vezető teljesítményét. Egyebek között az
érzékszervi észlelést és a külső ingerekre adott válaszreakciókat.
Az aktívszén-szűrők ennél is többre képesek. A szűrő aktív szénrészecskéit
lég-átjárható, nyitott pórusú textil vagy szövetanyag fogja közre.
Az aktív szén a felületéhez vonzza és megköti az aeroszolok szerves és
szervetlen molekuláit. A járműklíma temperált, por-, pollen- és szagmentes
beltéri levegőjével csökkenti a tehergépkocsi-vezetők reakcióidejét,
az elalvás veszélyét és a vezetői agresszivitását, növeli a
tehergépkocsi-közlekedés kényelmét és aktív biztonságát.
A járműklíma-berendezések főbb jellemzői:
- Kellemes hőmérsékletet biztosít a gépkocsi utasterében
- friss és tiszta légáram, megfelelő hőmérséklettel és páratartalommal
- elkerülhető az álmosság és a hőguta
- jobb vezetési feltételek
- csökkenti a vezető testi megterhelését
- természetes úton javítja a vezető közérzetét
- lehetővé teszi a nap legmelegebb időszakában történő vezetést is, amikor a forgalom mérsékeltebb
- javítja a komfortot és a vezetés biztonságot
- Csökkenti az utastér levegőjének páratartalmát
- a szélvédő és az ablakok páramentesek maradnak és így a gyors és folyamatos szélvédő-párátlanítás folytán az állandó tökéletes kilátás fokozza a biztonságot
- Jó levegőszűrést biztosít
- a külső levegővel bekerülő virágpor és más szilárd szennyeződések lerakódnak az elpárologtatóra, ahonnan a lecsapódó kondenzvízzel távoznak
- Az utazás csukott ablakok mellett történhet
- nincs az egészségére ártalmas kereszthuzat (elkerülhető a megfázás, reumatikus megbetegedések, fülgyulladás, stb.)
- véd a forgalom okozta külső zajok ellen, az autó utastere kellemes, nyugodt feltételeket biztosít, ahol zavartalanul lehet beszélgetni, vagy zenét hallgatni.
- mivel mindig zárt ablakokkal autózhat, így a jármű áramvonalasabb és gazdaságosabb üzemű.
A kompresszor
A kompresszor a klímaberendezésnek az a szerkezeti eleme, amely
biztosítja a hűtőközeg cirkulálását a rendszerben a hűtő körfolyamat
fenntartása érdekében. Az itt bevitt külső, mechanikai energia részben
a keringetésre, másrészt a hűtőközeg nyomásának, ezzel együtt a
hőmérsékletének a megemelésére fordítódik. Ezzel a művelettel a
kompresszor mintegy előkészíti a hűtőközeget a kondenzátorban történő
halmazállapot váltásra (kondenzálódásra), így a benne lévő hőtartalom
külső környezet felé történő leadására. A kompresszor feladata a
hűtőközeg átszivattyúzása a rendszeren. A hűtőközeg beszívása
gázhalmazállapotban, alacsony nyomáson és alacsony hőmérsékleten
történik, majd sűrítés után magas hőmérséklettel, ill. magas nyomással
kerül vissza a rendszerbe.
Kondenzátor
A kondenzátor a hűtőközeg halmazállapotát – (gáz a kompresszor kimeneténél
és folyadék az expanziós szelepnél) – megváltoztató alkatrész. A kondenzátor
a rendszer magasnyomású oldalán található. Általában egy sorozat réz, vagy
alumínium csőből - melyeken a kondenzálódó hűtőközeg áramlik - és a csövekre
sajtolt lemezkötegből, mely kívülről vékony alumínium lemezburkolatot
ad, a jobb külső hőátadás érdekében - áll. Normál esetben a csövek
körfolyamot alkotnak és a lemezek speciális peremmel csatlakoznak a
lehető legjobb érintkezés és hőátadás érdekében.
Szárítószűrő
A szárítószűrő a kondenzátor és az expanziós szelep közé van szerelve
és négyes feladatot lát el:
- hűtőközeg tároló tartály
- kiszűri a szilárd szennyeződéseket
- megköti az esetlegesen a rendszerbe került nedvességet
- „gáz leválasztó”
Ez az egyetlen olyan alkatrész a rendszerben, mely el tudja távolítani
a nedvességet a hűtőközegből. Praktikus okokból az új hűtőközegnek
nedvességmentesnek kell lennie, mai azt jelenti, hogy a nedvességtartalom
mértéke nem érheti el benne a 10ppm (parts per million) értéket.
Azonban, ha valamely részegységet ki kell szerelni javítás céljából,
akkor a bejutó levegővel nedvesség is kerül a rendszer belsejébe.
Minden klímaberendezésben van nedvesség megkötő szűrő, de minden bejutó
nedvességgel romlik annak hatásfoka. Már egy csepp víz is, amit nem tud
a szárító megkötni beláthatatlan károkat okozhat a berendezésben.
20ppm mennyiségű nedvesség már tönkre teheti a klímaberendezést.
Elpárologtató
Az elpárologtató a légkondicionáló rendszer utolsó, azonban emellett
egyik legfontosabb egysége. Feladata a következő: miután a hűtőközeg
az expanziós szelepet alacsony nyomású és alacsony hőmérsékletű
folyadék-gáz keverékként ( atomizált folyadék) hagyja el, így hőt von
el a kondicionálandó térből az elvárt hűtőhatást nyújtva. A hűtőkör
ezért a rendszer alacsony nyomású végén elhelyezett elpárologtatónál zárul.
Mint már korábban láttuk, az elpárolgás az expanziós szelep – mely
szabályozza a hűtőközeg pontos mennyiségét a levegő kívánt kezelésére
és biztosítja azt is, hogy a kompresszor még kis mennyiségű folyadékot
se szívjon be – által vezérelt.
Az elpárologtató funkciója teljesen ellentétes a kondenzátoréval, de
alapkivitele teljesen azonos. Az elpárologtató a kondenzátorhoz hasonlóan
lehet csöves és lemezes, vagy párhuzamos áramú azonos paraméterekkel,
de eltérő külső méretek-kel és a belső hidraulikus kör eltérő kialakításával.
Vizsgálati feltételek, a gépkocsi és a klímaberendezés előkészítése a
vizsgálathoz
A járműklíma berendezés szerkezeti kivitele miatt a gépkocsiba beszerelve,
a gépkocsi más egységeivel együttesen biztosítja a klimatizálás lehetőségét.
A gépkocsi részeként üzemel és végzi feladatát, és működése jelentősen
függ a külső környezeti viszonyok mellett az autó szerkezeti egységeinek
állapotától, működésétől és üzemállapotától. Így a labor és/vagy
műhelyviszonyok között végezendő vizsgálat során sem függetleníthető és
különíthető el azoktól.
Nyilvánvaló hibajelenség esetén természetesen egyszerűen behatárolható
a tennivaló és diagnosztikai eljárás lépéseinek száma csökkenthető, akár
a szemrevételezésig redukálható. Más, bonyolultabb esetekben azonban
célszerű lépésről lépésre behatárolni a lehetőségeket, és fokozatosan
eljutni a hiba végső behatárolásához. Az is természetes, hogy hosszabb
gyakorlat után, a tapasztalatok és a rutin kialakulása folytán a
jellegzetes hibajelenségek ismerete miatt a hibafeltárási folyamat
lépéseinek száma csökken, és gyorsabbá válik. Egy hibásan működő
(vagy annak vélt) klímaberendezés vonatkozásában a legnehezebb feladatot
általában a hibajelenség újbóli előállítása jelenti a szervizszerelő számára.
Ebben elsődleges feladat a használó részletes kikérdezése a hiba jellegére
és megnyilvánulási formájára vonatkozóan. Meg kell tudni a hiba jellegét
(pl.: gyenge hűtőteljesítmény, stb.) és megnyilvánulásának mibenlétét,
ill. az előfordulásának feltételei, körülményeit (pl.: alapjárati
fordulatszámon, stb.) is.
Kompresszor olajszint ellenőrzés
Az olajszint ellenőrzése típusonként változó, azonban minden esetben
először arról kell meggyőződni, hogy az olaj a hűtőközeggel összeillő legyen.
Hengeres Sanden kompresszor
A klímaberendezés „üzem melegre” járatása után a rendszert le kell fejteni.
A rögzítő csavarok oldása után le kell venni a hajtószíjat és ki kell
billenteni a kompresszort olyan állásba, hogy az kényelmes legyen a
méréshez, de a beöntő nyílásának függőlegesen, fent kell lennie. A
mérőpálcát meg kell tisztítani, és le kell hűteni hűtőközeggel. Ezután,
a beöntő csavart és környékét gondosan meg kell tisztítani, hogy a
kiszerelésekor és azután ne kerülhessen szennyeződés a kompresszorba.
Ezután azt óvatosan meg kell lazítani és az esetleg még a rendszerben
lévő nyomást ki kell engedni, majd a beöntő csavart ki kell venni. A
beöntő nyíláson benézve a kompresszort addig kell forgatni, hogy a
mérőpálca teljesen bedugható legyen. Ezután a pálcával le kell ellenőrizni
az olajszintet (minden rovátka 1 unciát jelent). Ezután szögmérővel meg
kell határozni a kompresszor függesztési szögét, majd ennek függvényében
az alábbi táblázat segítségével meghatározható a szükséges olajmennyiség,
amelyet be kell állítani. Az utántöltés elvégzése után az olajbeöntő
csavart vissza kell tekerni és 8-12 Nm nyomatékkal meg kell húzni.
Ezután a klímaberendezés a megfelelő vákuumolás elvégzése után
feltölthető az előírt hűtőközeggel.
Hibás kompresszor
Általában kenési elégtelenség folytán, vagy folyadékütés hatására a
szeleprendszer rongálódik meg, vagy a kompresszor mechanizmusa szorul be.
Szíjcsúszási problémák, vagy helytelenül beállított légrés esetén a
hőfejlődés hatására is előfordulhat a kenési hiányosság kialakulása és
a kompresszor tönkremenetele.
Elhárítás
Hűtőközeg lefejtés
↓
A hibás kompresszor kiszerelése
↓
A klímaberendezés átmosása és szűrő csere
↓
Az új kompresszor beszerelése
↓
Szakszerű és elégséges időtartamú vákuumolás
↓
Tömítettség ellenőrzés
↓
Feltöltés az előírt típusú és mennyiségű tiszta hűtőközeggel
|
PARTNEREINK
R134a hűtőközeg jellemzői
Az R 134a hűtőközeg, mint nyomás alatt cseppfolyós gáz a következő
tulajdonságokkal rendelkezik: színtelen, nem éghető, enyhén éteres
szagú, nem robbanás veszélyes, savaktól mentes, nem ingerlő, kémiailag
stabil, nem korrozív, termikusan stabil.
A megengedhető maximális munkahelyi koncentrációja (MAK szám) 1000ppm.
Az R134a kémiai összetételének értelmében egy régi anyag, ezért nem
szükséges semmilyen különleges bejelentés vagy vizsgálat a forgalomba
hozatalához.
Lényegében az R 12-re vonatkozó balesetvédelmi és óvórendszabályok
érvényesek ránézve. Az eddigi anyagadatok alapján az 1. jelű hűtőközeg
csoportba sorolható.
Az R 134a (CH2F-CF3) nem tartalmaz klórt, így ózonkárosító hatása
nincs (ODP =O).
Az üvegházhatás szempontjából jellemző HGWP tényezője is kedvező, mert
az R12- ének csak mintegy 10%- a.
A hűtőközeg gyártók által szavatolt minőség:
- tisztaság min. 99,9 %
- víztartalom max. 10 ppm
- savtartalom max. 1 ppm
- elgőzölögtetés utáni maradék 15 ppm
Az R 12 és az R 134a közötti különbség miatt az R 134a- hoz új
kenőanyagokat kellett kifejleszteni.
A hűtőegységekben a hűtő- és klímaberendezésekben az észter olajok
(POE= Polyol Ester), míg a járműiparban a gépjármű klímaberendezésekben
első soron a PAG (Polyalky-lenglykol) olajok kerülnek alkalmazásra.
Az észter olajok nagyon alapos laborvizsgálatoknak és gépkísérleteknek
lettek alávetve.
E vizsgálatok során igen nagy kémiai és termikus stabilitást mutattak.
Az R 134a és az észter olajok keverékei a növelt hőmérsékleten a fémes
szerkezeti anyagokkal, mint pl. öntöttvas, acél, alumínium, réz stb.
szemben kevésbé reakcióképesek, mint az R 12 és az ásványi olaj keverékei.
|